In Memoriam: Jaap Baars

Vrijdag 8 januari j.l. hebben wij afscheid genomen van ons erelid: Jaap Baars.

Tijdens de afscheidsdienst heeft Leo Schmitt als vriend van Jaap en namens Kiwanis Club Eindhoven een bedankwoord gesproken. Hieronder de door Leo gesproken woorden:

---------------------------------

JAAP BAARS

Kiwanis Lid sinds 1980 en sinds 2013 ERELID.

Nadat Jaap met zijn gezin in 1980 terugkeerde uit de Verenigde Staten werd hij door vrienden uitgenodigd om toe te treden tot de Service club KIWANIS.

Het is een service club, maar ik spreek graag over een VRIENDEN CLUB.

Voor Jaap en zijn gezin was het belangrijk in die tijd na hun verblijf in de Verenigde Staten om weer in Nederland te kunnen integregen.

Sinds zijn lidmaatschap in 1980 heeft JAAP met zijn gezin maar ook de club veel plezier beleefd aan zijn lidmaatsachap.

Hij heeft vele functies en taken in al die jaren actief op zich genomen.

Taken die allemaal tot doel stelden om: GOED te DOEN en NIET om te ZIEN.

De Kiwanis organisatie is zich hoofdzakelijk gaan toeleggen op de zorg voor kinderen.

Zo mag genoemd worden:

• De TV Studio in de Radboud in Nijmegen (wel landelijk project)
  • De plantenkas in Eindhoven voor de Sociale dienst
  • De oefenbaan voor blinden en gehoor gestoorde
  • Een sportdag voor 85 geestelijk en lichamelijk gehandicapten kindjes

Allemaal activiteiten waarvoor de finaciële middelen werden opgebracht om het eindresultaat te realiseren.

Maar zeker vooral ook de prettige momenten onder elkaar waar jij Jaap in de organisatie een belangrijk aandeel had.

Ik denk daarbij aan het weekende op de veluwe waar na 24.00 H op zaterdag geen drank geschonken mocht worden wegens de zondagrust.

Gelukkig hadden wij eigen vervoer met een “ VIP bus “ van een van onze eigen leden, Wil Puik , en daar was genoeg drank aan boord om het tot in de kleine uurtjes ruim nat te houden.

Maar ook het week-end feest vanwege de bestuurswisseling zoals

in het Limburgs kasteel van van der Valk kan niet vergeten worden.

Daarnaast was er genoeg educatief contact wat veel leerzaam plezier opleverde.

FUNDraising projecten zoals de mossel avonden voor de benodigde middelen voor de stichting KIKA.

Diverse activiteiten waaronder houthakken om een bos te schonen met als opbrengst de verkoop van het hout om de kas te kunnen spekken.

Bedrijfs bezoeken zoals opleidingen in Gilze Rijen van de Boeing fabriek met de Shinouk helicopter en nu inmiddels ook de Europese Airbus,

Maar ook een spreker met een speciaal onderwerp.

Jaap was altijd van de partij in de organisatie om mee te helpen er een succes van te maken.

De club groeide uit tot wel 25 leden en een ieder had daar zijn taak.

Toch kwam er ook een minder goede periode in de analen van Kiwanis Eindhoven.

Een belangrijk aantal leden had andere ideeën en hield het voor gezien.

Zij voelden meer voor societeits achtige invullingen.

De club dreigde uit elkaar te vallen en opgeheven te worden.

Een plotselinge leegloop ontstond en de club dreigde daarmee zijn einde te zien naderen.

Na inventarisatie bleven er slechts 4 leden over om raad te schaffen.

Er werd een doorstart gemaakt

Een nieuwe voorzitter en een penningmeester en twee loyale leden om de schouders onder de opdracht te zetten:

NUNC KIWANIS was de kreet: Laat zien wie je bent.

De sociale kas werd veilig gesteld en de wederopbouw was begonnen.

Jij Jaap, was een van de 4 die klaar stond voor actie.

Nu , na een paar jaar van hard werken is Kiwanis Eindhoven terug op oorlogssterkte.

Wij waren samen, Jaap en ik, nog steeds aanwezig om indien noodzakelijk van advies te dienen, maar wel als ERELID.

De voorzitter en de penningmeester hadden hun taak inmiddels overgedragen en zij hadden zich terug getrokken.

Vandaag de dag: KIWANIS EINDHOVEN, een gemengde club van dames en heren elf personen groot en een wachtlijst met kandidaten om toe te mogen treden.

Een sociale kas met een cijfer dat een veelvoud is van wat er bij aanvang in de overname aanwezig was.

Jaap daar heb jij een werkelijk aandeel in gehad.

Daar zijn wij je dankbaar voor en dat is ook de rede dat jij een erelid bent.

Kiwanis Eindhoven zal dat nooit kunnen veregeten !!!

En dat is wat ik nu bedoeld heb met het gedicht van Bram Vermeulen

En als ik dood ben treur maar niet

Ik ben niet echt weg, moet je weten

’t is maar een lichaam dat ik achterliet

Dood ben ik pas, als jij mij bent vergeten.

Jaap....... nogmaals bedankt!! See you later Jack

----------